Re: [Gnuheter-dev] Statistik.

From: Aron Boström
Subject: Re: [Gnuheter-dev] Statistik.
Date: Sat, 22 Jun 2002 21:08:08 +0200

Tack för detta!
Annars hade jag inte märkt det själv! :-)

Lørdag den 22. juni 2002 19:11 skrev Jorgen Cederlof:

> Har du tänkt på att det är exakt lika många okända webbläsare som
> okända operativsystem? Och att det totalt är _fler_ webbläsare än
> operativsystem? :)

Nu blev det intressent. Det har jag inte undersökt.
Är du säker?

> Mina minimala SQL-kunskaper säger mig att den här raden från
> counter_aron.php kommer att uppdatera både browserräknaren och
> OS-räknaren när antingen $browser eller $os är "Övriga":

Nej, den räknar alltid upp både browser och OS.

> mysql_query("UPDATE counter_ny SET count=count+1 WHERE var='hits' OR
> var='total' OR var='$browser' OR var='$os'");

Det betyder ungefär så här:

Räkna upp kolumnen count med 1 på alla ställen där något av följande stämmer:
*) Där kolumnen 'var' är 'hits' (träffar sen nollställning.)
*) Där kolumnen 'var' är 'total' (totala antalet träffar sedan September 2000)
*) Där kolumnen 'var' är en webbläsare. (eller 'Övriga')
*) Där kolumnen 'var' är ett OS. (eller 'Övriga')

MÖG!
Jag vet vad som är felet!
Den gör inte skillnad på Övriga om det är OS eller bläddrare...

Jag återkommer med bugfix på det och uppstädning av lite kod om några timmar.

> [...]
> browserstatistiken). Jag har ett script som kör Lynx på en SunOS-burk
> med jämna mellanrum. Den presenterar sig som:

> Din statistik inser att det är en lynx, men av naturliga orsaker
> tycker den att operativsystemet är "Övriga".
>
> Om ni vill så kan jag övertala den att presentera sig som någonting
> vettigare, typ:

> Men det bästa vore nog att filtrera bort den från statistiken helt och
> hållet? Jag skulle kunna ändra till:

> så att du kan strunta i att ändra räknarna för den. Den hämtar minst
> en sida var tredje minut, så den snedvrider nog statistiken ganska

Alla träffar ska räknas anser jag. Räknaren ska inte hålla på att tolka vad
som ska räknas eller inte. Den ska presentera faktisk data.
Det bästa hade varit om du hade uppgett OS också.

Någon som vet hur knewsticker i KDE presenterar sig. När jag hade en så skulle
den uppdaterar sig en gång i minuten. Räknar räknaren i backend.php?

--
.Aron
"Sorry if I left out the letter 'A' in some words. My Keyboard is broken, and