Re: [Gnuheter-dev] Statistik.

From: Jorgen Cederlof
Subject: Re: [Gnuheter-dev] Statistik.
Date: Sat, 22 Jun 2002 19:11:01 +0200

On Sat, Jun 22, 2002 at 17:31:51 +0200, Aron Boström wrote:

> Ett problem. En fjärdedel är fortfarande okända.

Har du tänkt på att det är exakt lika många okända webbläsare som
okända operativsystem? Och att det totalt är _fler_ webbläsare än
operativsystem? :)

Mina minimala SQL-kunskaper säger mig att den här raden från
counter_aron.php kommer att uppdatera både browserräknaren och
OS-räknaren när antingen $browser eller $os är "Övriga":

mysql_query("UPDATE counter_ny SET count=count+1 WHERE var='hits' OR
var='total' OR var='$browser' OR var='$os'");

Dessutom är nog jag anledningen till att det blir så många okända
operativsystem (som tack vare den här buggen även visar sig i
browserstatistiken). Jag har ett script som kör Lynx på en SunOS-burk
med jämna mellanrum. Den presenterar sig som:

Din statistik inser att det är en lynx, men av naturliga orsaker
tycker den att operativsystemet är "Övriga".

Om ni vill så kan jag övertala den att presentera sig som någonting
vettigare, typ:

Men det bästa vore nog att filtrera bort den från statistiken helt och
hållet? Jag skulle kunna ändra till:

så att du kan strunta i att ändra räknarna för den. Den hämtar minst
en sida var tredje minut, så den snedvrider nog statistiken ganska
mycket. Vad tycker ni?

MVH
Jörgen