Re: [Gnuheter-dev] Statistik.

From: Patrik Wallstrom
Subject: Re: [Gnuheter-dev] Statistik.
Date: Sun, 23 Jun 2002 12:36:30 +0200

On Sun, 23 Jun 2002, Aron Boström wrote:

> Reagerade du inte på Lørdag igår?
> och punkten efter 23?

Jo.

> Det är pga av mina språkinställningar på datorn. Det blev för kladdigt att ha
> flera språk parrallellt som kunde blandas lite hej vilt, och eftersom danska
> fanns som alternativ i SuSE, men inte svenska...

Huga.

export LC_ALL='sv_SE.ISO-8859-1'
export LC_CTYPE='sv_SE'
export LESSCHARSET='latin1'
export LANG='sv'

i din bashrc. Eller funkar inte det?

> Jag funderar på att utöka hittandet v spindlar en hel del.  På
> http://www.robotstxt.org/wc/active.html finns 300 spindlar. Med
> UA-strängar och på vissa info om OS.  Det skulle nog blivit minst
> 150 rader extra på robotarna, och 50 rader på OS.  Men statistiken
> skulle blivit bättre. Är det värt det?

När jag gick igenom en större sajt efter spindlar för en tid sedan så
var det dessa som gällde:

if
(!ereg("inktomi.com|googlebot.com|digital-integrity.com|DaviesBot|FAST-WebCrawler|Scooter|Mercator|LinkWalker|Lycos_Spider|WISEnutbot.com|ArchitextSpider|ia_archiver|PolyBot|Gulliver|EZResult|WebCraft|address@hidden",@$HTTP_USER_AGENT))
 {

Det kanske blivit fler nu.

> Det hade i så fall nog varit
> bäst att ha en tabell i databasen: med fälten 'var' och 'UA' Och sen
> ha en slinga som går igenom varje var och UA och går igenom varje
> förekommst av UA i $UA. Närt den hittat förekomst bryter den sig ur
> slingan med return $var; Det skulle blivit betydligt färre rader och
> kanske enklare att hålla reda på.  Men mer databasjobb...

Mer databasjobb gillas inte, det är mycket som det är. Det är också
något jag håller på att försöka optimera bort.

> Är det något jag ska försöka fixa?

Tja, jag cache:ar koden med php4-apc nu, så kompileringen av koden tar
inte så lång tid (eftersom det är en kod-cache). Om du dessutom lägger
bot:ar efter alla browsers så tar det inte så lång tid att evaluera
dem heller när vanliga besökare kommer in.

I statistik.php är det nu MacOS X och Emacs/W3 som buggar. Emacs är
dessutom felstavat. :)

--
patrik_wallstrom->foodfight->address@hidden>+46-709580442