Re: [Gnuheter-dev] Vidareutveckling.

From: Lars-Erik Stenholm
Subject: Re: [Gnuheter-dev] Vidareutveckling.
Date: 02 Sep 2002 01:30:43 +0200

On Sun, 2002-09-01 at 11:25, Patrik Wallstrom wrote:
> kommentarskod, men det är fortfarande rätt struligt. Jag har haft en
> del funderingar på hur det skulle kunna gå till, det enklaste är väl
> kanske att slänga in en extra flagga i databasen med information om
> vilken kommentarstyp det är.

Det vore ju rätt smidigt. Ett nytt fält "type" som kan anta "artikel",
"poll", "dagbok" etc. Och samtidigt göra om fälten sid & pollid till
referenceid (rid?).

<spaghettikodsvarning>
Man kan också tänka sig rid som ett character-fält för att i framtiden
kunna stödja kommentarer på "prylar" vars primära nyckel inte är en
int(11)...
</spaghettikodsvarning>

> I övrigt har jag nog fixat comments.php så att den är användbar,
> ursprungskoden var horribel.

Det är inget fel på koden, problemet var bara (som du själv
nämner) att den fanns i två smaker (vanilj och vanilj med kanel). :-)

> Vad gäller planer på wiki borde allt textinnehåll filtreras genom
> samma filter, så att det är lätt att slänga på wiki-tolkningen även
> där. Idag tror jag inte det finns..?

Stort filter blir det.

HTML, susning, wiki, extrans, speling (bara i preview) mfl? Och
de flesta filter skall dessutom (av)aktiveras beroende på vad
användaren tycker.

Vore kanske bra att samla alla filter på ett ställe och namnge och
hantera de lite striktare, kanske med en objektsfabrik för filter?

Ex. Checkboxen för wikifiering av text får heta "filter_wiki". Man kan
då enkelt få alla queryparametrar som handlar om filtrering (^filter_.+)
av inmatat data.

För varje filter ber man sedan en filterfabrik om motsvarande filter.

  $filter = $filterFabrik->getFilter($filterNamn); // "wiki"
  $inmatatData = $filter->filter($inmatatData);

Alla filter ärver någon spiffig superklass (eller bara implementerar ett
interface ... finns det interface i php?).

... Eller är ovan bara att överdriva (alt. underskatta!) problematiken
med filter?

//Lasse