Re: [gnu-pl] Kodowanie stron i inne takie (Re: Administracja koresp...)

From: Wojciech Kotwica
Subject: Re: [gnu-pl] Kodowanie stron i inne takie (Re: Administracja koresp...)
Date: Tue, 16 Dec 2003 12:43:52 +0100

On 03-12-16 11:05 Sergiusz Pawlowicz wrote:
Wojtku, ja mam strony w UTF-8, które piszę normalnie w ISO,

Zależy, CZYM je robisz. Najprostsze, zwykłe strony (np. główna
strona GNU) przepuszczam przez iconv do edycji, a potem z powrotem,
bo tak najprościej.
Ale: w ISO nie można łatwo zrobić np. poprawnego cudzysłowu
otwierającego (,,) - trzeba użyć albo nazwy znaku („)
albo kodu („), jednak żadna z tych form zapisu normalnie
nie zostanie zamieniona przy konwersji do UTF na "zwykły znak"
("\xE2\80\9E"). To pół biedy, bo strona nadal jest poprawnie
wyświetlana. Gorzej, gdy zajdzie odwrotnie: ze znaku UTF nie
zrobi mi się encja HTML, gdy brak danego znaku w ISO-x.
Z tego wszystkiego wolę ISO-8859-2, tam gdzie warto albo trzeba
wzbogacone o znaki spoza zestawu zapisywane poprzez nazwę albo
kod numeryczny, czyli rozwiązanie nr 2.

czy nazwy języków, w których zapisano inne wersje danej
strony zostawiamy po polsku, czy też (jak na stronie głównej)
dajemy je w odpowiednich językach i pismach?

Niby wszyscy wolą w "odpowiednich", bo wówczas osoba nie znająca
języka strony zawsze się połapie, ale wtedy musimy mieć UTF,
a jak w nim pisać?

Ano np. tak:
  http://www.linux.net.pl/~wkotwica/linguas.html
:-)