Re: [Gnuheter-dev] webbläsare

From: Aron Boström
Subject: Re: [Gnuheter-dev] webbläsare
Date: Thu, 28 Oct 2004 12:07:15 +0200

torsdagen den 28 oktober 2004 11:07 skrev Joel Larsson:
> När jag surfade in på gnuheters statistiksida stod det helt riktigt att jag
> använde links, på ett gnu/linux system, så jag vill inte klaga på
> statistiken, vilket det stod att man skulle göra på den här adressen. Men
> jag vill gärna ha en upplysning, för i topp på listan av webbläsare stod
> det "Spindlar". Vad är nu detta? Jag antar att det inte är en webbläsare
> som heter spindlar, utan en kategori av sådana, men vad betyder det?
>
> MVH
> Joel Larsson

En spindel är en automatisk "robot" som har som huvudsysselsättning att
bläddra igenom Internet på jakt efter någonting. De stora sökmotorerna
(Google, Altavista, ...) använder sig av sådana för att indexera nätet så det
blir sökbart, spammare använder dem till att samla e-postadresser, vissa
organisationer och museum använder dem till att arkivera Internet för
framtida generationer. Det finns tusentals andra sysselsättningar för dessa
"spindlar".

Orsaken till att spindlarna toppar statistiken är dels att skriptet inte är
perfekt skrivet och dels att det på större platser som Gnuheter, där det
mesta av informationen ligger och sover i ett arkiv, blir spindeltrafik till
varje enskild sida, medan en vanlig mänsklig besökare endast står för ett
fåtal sidträffar per besök.

Aron Boström