Re: [gnu-pl] Licencja GNU GPL/LGPL

From: Wojciech Kotwica
Subject: Re: [gnu-pl] Licencja GNU GPL/LGPL
Date: Wed, 18 Jun 2003 08:27:11 +0200

Dnia 03-06-05 10:03 użytkownik Włodzimierz Dutkiewicz napisał:
W związku z dyskusją, którą prowadzę na:
http://www.openoffice.pl/index.php?a=com&id=157
(jako użytkownik dutkiw)  zwracam się z uprzejmą prośbą,
> o poinformowanie mnie, jeżeli Pa, z kim mogę się skontaktować
> w sprawie poprawnego zrozumienia przeze mnie licencji GPL/LGPL.
> Przy czym nie chodzi mi o pomoc prawną (w sensie np. wyrażenia
> opinii prawnika), tylko stwierdzenie poprawności moich wniosków.

Najbardziej miarodajną odpowiedź można uzyskać z address@hidden
Na naszym lokalnym podwórku wielce pomocnym bywa również Zbigniew Okoń,
który często podejmuje się wyjaśnienia podobnych kwestii na forum
grupy pl.comp.os.advocacy, gdzie często pisuje.

Moje osobiste zdanie na temat prowadzonej na openoffice.pl dyskusji:
* GNU GPL nie pozwala na wprowadzanie dodatkowych warunków licencyjnych,
  ograniczających użytkowników. Jest to zupełnie jasne i wielokrotnie
  było podkreślane.
* GPL, wbrew temu, co sugerował użytkownik Aqui (list nr 5), nie daje
  "prawa do deasemblacji". W ogóle o tym nie mówi. Nie musi tego czynić,
  bo daje prawo do kodu źródłowego.
* możliwe jest podwójne licencjonowanie, ale... O sposobie
  licencjonowania decyduje wytwórca programu, posiadacz praw. Może,
  jeśli chce, wydać go dając użytkownikom do wyboru jedną z dwu
  licencji. Ich warunki mogą być różne, jednak przyjęcie jednej
  nie może wykluczać *innym* osobom i podmiotom stosowania drugiej.
  Byłoby tak np. w przypadku, gdyby jedna z nich była licencją
  na wyłączność. Jeśli firma stworzyła całość OO albo uzyskała
  od autorów odpowiednie zezwolenie, może dystrybuować OO na swoich
  zasadach, również stosując dualną licencję. Jeśli w rozprowadzanym
  pakiecie część kodu jest na GPL udzielonej przez innego autora,
  to firma nie może samowolnie rozciągnąć swojej licencji także
  na tę część.

--
W.Kotwica