Re: [Gnuheter-dev] oj - top.php

From: Aron Boström
Subject: Re: [Gnuheter-dev] oj - top.php
Date: Sun, 3 Nov 2002 16:41:05 +0100

On Sunday 03 November 2002 14:37, Patrik Wallstrom wrote:
> Den är fruktansvärt långsam.
>
> SELECT users.uname, COUNT(comments.name) FROM users, comments WHERE
> comments.name = users.uname GROUP BY users.uname ORDER BY
> 'COUNT(comments.name)' DESC LIMIT 0,$top
>
> Den här går nog inte att köra så bra med tanke på den datamängd som
> finns. Det kanske löser sig om jag lägger på ett index på comments.name?

Jag var rädd för att den skulle balla ur när datamängden (kommentarer gånger
användare) ökade.

Vad sägs om en ful lösning?
Att man sätter en tidsstämpel och när det gått 24 timmar från den så
uppdateras det igen Under tiden ligger topplistan antingen sparad i tabell
eller som en fil på disken.

--
.Aron