[elmo-users] Bayesian Mail Filter

From: rzyjontko
Subject: [elmo-users] Bayesian Mail Filter
Date: Fri, 30 May 2003 16:16:02 +0200

We wtorek mam zaliczenie więc wreszcie musiało to ruszyć.  Filtr
działa bardzo fajnie i można z niego już normalnie korzystać.  Ja już
mam pewne pomysły, jakby to jeszcze usprawnić, ale to nie na dzisiaj.

Nie trzeba już znać żadnych zaklęć, ani specjalnej kolejności
wykonywania dziwnych operacji.  Oto instrukcja jak doprowadzić filtr
do działania.

1. W pliku konfiguracyjnym dopisujemy do zmiennej mailbox pole protect
   i ustawiamy mu wartość "yes".
2. Ustawiamy także pole spam na nazwę jakiejś skrzynki, gdzie to
   będzie lądować.  Jeśli nie ustawimy niczego, to spam będzie
   usuwany.

No i to by było na tyle.

A teraz kilka słów o samej filozofii.

Pierwsze uruchomienie elmo może troszkę trwać, ponieważ przeskanuje
wszystkie listy w skrzynce stwierdzając, że nie są spamem.  Samo
skanowanie nie wpływa na zawartość tablic haszujących.  Dopiero przy
opuszczaniu skrzynki tablice są uaktualniane zgodnie z oceną, która
została dokonana przez algorytm.  Ocenę można zmienić.  Jeśli list
jest spamem, a algorytm tego nie zauważył (tak będzie na początku) to
należy posłużyć się funkcją folder_spam_delete.  Jeśli list został
zakwalifikowany jako spam, a nie jest, to należy użyć funkcji
folder_spam_is_not.

Klawisz $ służy teraz do opróżniania skrzynki ze spamu.  Ale
opróżnianie skrzynki ze spamu jest wywoływane przy opuszczaniu
skrzynki oraz przy wychodzeniu z programu.  W czterech skrzynkach
filtr nie działa w ogóle.  Są to: trash, spam, drafts i sent.

Wydaje mi się, że to już wszystko, co trzeba wiedzieć.  Jeśli kogoś
bardziej interesuje zagadnienie, to do configure należy dodać parametr
--enable-debug, który spowoduje, że podczas uruchamiania tworzony
będzie plik debug.log, a w nim są informacje na temat słów, które
zostały wykorzystane do obliczenia prawdopodobieństwa (wraz z
wartościami) i ostateczna wartość policzona dla wiadomości.