[elmo-users] Elmo 1.0.1

From: rzyjontko
Subject: [elmo-users] Elmo 1.0.1
Date: Wed, 31 Dec 2003 17:16:59 +0100

Kilka godzin temu umieściłem na sourceforge'u nową wersję elmo.  Lista
nowości jest bardzo długa, ale postaram się ją chociaż częściowo
przybliżyć.

1. Nowa obsługa sieci.
----------------------

Elmo jest od teraz programem jednowątkowym - elmo powinno się łatwiej
kompilować na wielu nietypowych systemach operacyjnych.  Podczas
ściągania / wysyłania poczty można jednocześnie przeglądać pocztę,
zmieniać skrzynki, otwierać listy, załączniki - wszystko.  Zegarek
zawiera również miejsce na paski postępu, których jest więcej
(m.in. przy otwieraniu skrzynki).  Nie ma jeszcze paska postępu przy
wysyłaniu listów, ale to kwestia czasu.

Jest tylko jeden moment w trakcie działania programu, kiedy elmo może
nie reagować na to co robi użytkownik.  Jest to na samym początku
nawiązywania połączenia z serwerem.  Połączenie można jednak zerwać
wciskając CTRL+C.

Ściąganie poczty działa dużo lepiej - poprawiłem algorytm, który
decyduje o tym, czy list był już ściągany czy nie.

2. Nowy interfejs.
------------------

Nowy interfejs ma jedną wadę - nie będzie dobrze wyglądał na konsoli
80x25.  Czasami też okna wyświetlają się nie w tej kolejności i tutaj
jeszcze będę musiał przy tym pogrzebać.  Między oknami przełączamy się
tabem.  Jest też polecenie interface_prev_window.

Jeśli ktoś miał problemy z ramkami (np. w Cygwinie), to wystarczy że
doda do pliku konfiguracyjnego:

  set frames {
    no_frames: yes
  }

Sprawi to, że ramki zostaną zasymulowane przy pomocy normalnych znaków
ascii.

3. Procmail.
------------

Zrobiłem obsługę rozdzielania ściąganych listów do skrzynek.  Trzeba
sobie zdefiniować regułki.  Wszystko jest dokładnie tak, jak to
opisywałem już dość dawno temu.  Oto regułka dla elmo-users-pl:

rule elmo-devel-pl {
  Jesli SUBJECT zawiera '[elmo-users-pl]' to przenies do elmo-users.
}

Jeśli zamiast pojedynczych cudzysłowów - użyjemy podwójnych - to
będzie to potraktowane jako wyrażenie regularne, do którego musi
pasować dany nagłówek (na razie TO, SUBJECT i FROM).  Jeśli macie
pomysł na inny nagłówek, to dajcie znać.

4. SMTP.
--------

Jeśli w oknie wysyłania listów wciśniemy 'y', to list zostanie po
prostu przeniesiony do skrzynki outbox (można w zmiennej mail ustawić
wartość outbox na co innego, jeśli ma się inaczej nazywać).

Żeby list został wysłany należy uruchomić polecenie
smtp_flush_outbox - można sobie tę funkcję podpiąć jako hook do
sender_go, żeby wykonywała się automatycznie po wciśnięciu 'y'.

W wiadomości można sobie dodawać nagłówki do wysyłanego listu.  Po
prostu przy pisaniu należy je dodać.  Działa też Cc i Bcc - zgodnie ze
standardami.

Na razie nie można dołączać załączników i nie działa smtp-auth, ale
mam nadzieję, że uda mi się to zrobić dosłownie na dniach.

5. UTF-8.
---------

Elmo ma teraz wbudowaną obsługę dowolnych kodowań.  Ja sobie do pliku
konfiguracyjnego dodałem:
  translate utf-8 iso-8859-2
  translate windows-1250 iso-8859-2

To spowoduje, że listy napisane w utf-8, albo kodowaniu widowsowym
(tak, dostałem taki list!) zostanie przełożone na nasz ukochany
latin2.  Próbowałem skorzystać z ncursesw - czyli ncurses z obsługą
wide characters, ale niestety biblioteka ta ma całą masę błędów, dla
których musiałbym robić nowe workaroundy.

Niestety niektóre listy w utf-8 mogą zawierać znaki z kilku różnych
kodowań - tego żaden translate nie załatwi.  Niektóre programy
pocztowe (KMail) mają też spore problemy z przerabianiem utf-8 na
latin2 i z powrotem.  Kończy się to wysyłaniem bardzo dziwnych
sekwencji bajtów.  Postaram się jeszcze coś z tym zrobić.

6. Nie działa.

 - Książka adresowa - w ogóle.  Łącznie z dopełnianiem adresów.
 - Oglądanie załączników w oknie wiadomości.  Można sobie wyświetlić
   listę załączników, można załączniki zapisywać.  Ale nie można na
   żadnym wcisnąć <enter> - to na pewno wysypie elmo.
 - Autoryzacja smtp.  Tego jeszcze nie zrobiłem.
 - Dodawanie załączników do wysyłanych listów.

Szczęśliwego Nowego Roku!

rzyjontko              <address@hidden>